Оригінал: ЦДІАУК, (старий опис) книга 3617, арк. 69 зв.-70;
Публікація: Białkowski L. Podole w XVI wieku. - Warzsawa, 1920. - s.222-224
Actum in
Camieniecz Podoliae in terminis terrestribus camenecensibus feria quinta post
festum s. Stanislai in Majo proxima celebratis, a. D. millesimo quingentesimo
nonagesimo octavo (14 maja 1598 r.).
Fundatio
ecclesiae Pisczatinensis. Coram judicio et actis praesentibus terrestribus
camenecensibus personaliter comparentes generosi Stanislaus Podphilipski, judex
terrestris camenecensis... et Anna de Polanowice, olim generosi Joannis
Polanowski filia, conjuges legitimi... publice, libere et per expressum recognoverunt
et quilibet illorum seorsim pro suo interesse recognovit, quia ipsi constructa,
locata atque dotata ecclesia in oppido seu villa sua Pisczatincze, zelo
devotionis accensi diemque Tremendi Judicii praevenientes tum etiam providentes
saluti animarum tam suarum quam successorum suorum, ut cultus divinus temporibus
perpetuis peragatur fundationem infrascriptam seu dotationem ecciesiae
praefatae concesserunt et inscripserunt praesentibusque concedunt et inscribunt
tali modo et ordine. Naprzуd dziesięciny ze wszytkich zboż swoich folwarku
pisczatyńskiego i wiersniakowskiego. Funduję do tego sianożęć swoję na
Koniatynczach i drugą na sianożęci swej na rozlesiu od Koniatyniecz co nabliżej
kędykolwiek fałsze dziesięć wymierzyć.
Do tego
trzech człowieka osiadłych: Iwana rzeczonego Kosterkę, syna Michajła starego
Hawryłowego, i Wasiela brata Iwana przerzeczonego i Iwana rzeczonego Buniaka i
jedno dworzyszcze puste, aby na tym sam siał albo też je i osadzieł, funduję i
daruję. Od każdego waru piwa, gdzieby scałego słodu do dworu na potrzebę
dworską warzono beło, pułbeczek ten, ktуrym browarsczyzna odbiera się, a
gdzieby puł waru — pułpułbeczka tegoż dawać, a od piwa
dworskiego na karczmę bądź też czyjegokol wiek,
albo na wieś albo na stronę w jego browarze warzone dwie konwi piwa kapłanowi z
każdego człowieka ile ich jest i jeszcze przysiędzie z robotnych a
niesłobodnych, s pociągłych po dwa grosza i po trzecinnikowi owsa a bez
wolowkow po groszu jako z Pisczatyniecz tak z Strzalkowiecz na ś. Marcin dać będzie
powinien i potomkowie jego będą winni, a z miasteczka, ktуre nowo sadzi się, po
wysiedzeniu słobody, wedle listu im danego, powinność zupełną kapłanowi oddawać
winni będą, to jest ktуrzy w polu robią zupełną dziesięcinę, tak Ruś jako Lachowie,
a ktуrzyby w polu nie robili po sześci groszy dawać na kwartał powinni będą.
Stawуw pisczatyńskich i wierzchniakowskich, na Nuczławie leżących, z każdego
stawu, gdy spust przypadnie, kupiec ktуrybykoiwiek kupiwszy spusci, z onej sumy,
ktуrąby za staw dał, dziesięć złotych kapłanowi na przekopaniu dać winien
będzie, a Lachowie, tak słudzy jako i poddani, tak w pisczatyńskiej majętności
jako i w wierzchniakowskiej mieszkający, ktуrzy polu robią, dziesięciny zboż
swych dawać powinni będą. Dla żywności jeszcze kapłanowi owiec ośm, dwie kozie
z jagnięty, połowicę samcуw a połowicę samiczek a jedenastego barana, dwie
krowie, dwa woły daję, aby stąd żywność i opał miał i oprawowanie plebaniej, a
s tych owiec i krуw z przypłodkiem wolno czynić mu będzie i obracać wedle swej wolej,
tak jednak, żeby is:izny przy plebaniej albo przy kościele tak wiele, to jest
tyloż owiec z jagnięty takiemiż i krуw i wołуw zostawało. We młynie
pisczatyńskiem miiwo jako zboż tak i słodуw plebańskich bez miary i w tymże
młynie pisczatyńskiem dziesiąta miara zboża wszelakiego wymiarуw i słodуw być
ma.
Łowienie w
stawie pisczatyńskiem, na Nuczławie jednak nie strozniami ani ościami, ale
włokiem, prуcz tarła a spustu, we środę, w piątek i w sobotę wolno bydź ma.
Kapłana zaś każdego, ktуrego on i potomkowie jego czasy wiecznemi sami podawać mają,
przy tym kościele powinność aby ta beła, to jest aby na każde święto uroczyste
w Polscze i na każdą niedzielę jutrznią primi Nocturni i Laudes takie Mszą
świętą, Niespor i Completę w kościele Trуjcy Ś. śpiewał, a w Adwent aby na
każdy dzień Roraty śpiewane miewał, kiedy będzie rnуgł. Dni powszednich niżej
mianowanych, aby Mszej świętej ofiara czytana beła, tak jednak że w
poniedziałek za umarłe, za rodzice, bracią, siostry, więc i zań i żonę i
dziatki jego, gdyby Pan Bуg je s,tego świata wziąć raczył, śpiewaną miewać
winien był. A jeśliby więc święto przypadło, tedy inszego dnia, telko żeby na
każdy tydzień za umarłe jednego dnia Msza śpiewana beła, a w niedzielę po kazaniu
będzie powinien wymieniać przerzeczone wyżej, prosząc o pospolitą modlitwę.
Aniwersarz wedle zwyczaju sterykroć do roku za umarłe odprawować aby beł
winien. Za żywe i zań samego, żonę i z dziatkami jego Mszej świętej ofiara aby
bywała trzykroć w tydzień, we środę, w piątek i w sobotę exceptis duplicibus. W
piątek de Passione Domini, a w sobotę o Pannie Mariej. Dni powszednich te
nabożeństwa, ktуreby w kościele Trojce przenaświętszej odprawować beł powinien,
w kaplicy w dworze odprawować winien będzie, tak mszą jako nieszpory albo
przynamniej compłety, a żeby tym rządniej w kościele chwała Boża działa się,
młodzieńca umiejętnego, ktуryby dzieci uczyć mуgł, skądby mu pożytek rosł, swym
sumptem, a do tego poki by dzieci, ktуreby śpiewać umiały, niemiał, chłopiąt dwoje
do młodzieńca aby chował.
______________________________________________________________________________